7 pomysłów na kreatywny Employer Branding
Działania employer brandingowe powinny mieć konkretny cel. Tym ogólnym jest promocja marki pracodawcy, ale istnieją również te pomniejsze, jak poszukiwanie bardziej dopasowanych kandydatów do rekrutacji czy zwiększenie zaangażowania pracowników firmy.
Termin employer branding jest coraz lepiej znany wśród pracodawców, zaczyna mieć duże znaczenie jako punkt, w którym HR spotyka marketing. Gdy coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie strategii employer brandingowej w swojej firmie, również coraz trudniej jest się na tym polu wyróżnić.
Konwencjonalne narzędzia, takie jak profile marki pracodawcy w mediach społecznościowych, kampanie outdoorowe czy atrakcyjne ogłoszenia rekrutacyjne, wciąż są ważne i skuteczne, istnieją jednak różne sposoby na ich prowadzenie, a także różne kanały, dzięki którym można lepiej dotrzeć zarówno do swoich pracowników, jak i potencjalnych kandydatów. W LUCKYYOU znamy się na rzeczy i lubimy te dobre praktyki podkręcać odrobiną kreatywności, tak aby wyróżnić naszych klientów na rynku pracy.
Kanały i formy komunikacji są jednymi z najważniejszych elementów strategii employer brandingowej, więc to przez ich pryzmat omówmy kreatywne pomysły na działania EB.
Zorganizuj event
Specjalne wydarzenia dla potencjalnych pracowników czy tych obecnych to świetny sposób na to, by zwrócić ich uwagę, promować unikalną kulturę organizacyjną firmy czy wzmocnić wizerunek marki. I nie mówimy tu o wystawianiu stoisk na targach pracy. Kreatywnie znaczy nietypowo!
Wraz z Lidl Polska zorganizowaliśmy event rekrutacyjny w poznańskim kinie Muza, który miał na celu zaprezentować Lidla jako dobre miejsce pracy i zaprosić potencjalnych kandydatów do rozmów na temat ich CV, oczekiwań i potrzeb. Wydarzenie spełniło wyznaczone cele - media społecznościowe zamieniliśmy na spotkania twarzą w twarz i pokazaliśmy pracodawcę od ludzkiej strony. O evencie rekrutacyjnym Nice To Lidl You możesz przeczytać w naszym case study - tutaj.
Nagraj film
Albo reportaż. Tak zrobiliśmy wraz z IKEA. Tu na tapet wzięliśmy zarówno wewnętrzny employer branding, jak i działania podejmowane, by wypromować markę pracodawcy na zewnątrz. IKEA to silna marka, którą zna każdy, ale nie każdy myśli o niej jako o miejscu pracy. Zamiast o tym pisać, po prostu pokazaliśmy, jak wygląda praca na różnych stanowiskach. Pracownicy, którzy wzięli udział w nagraniach, opowiadali zarówno o swoich zadaniach, jak i o prywatnych pasjach, pokazując, że work-life balance ma w IKEA ogromne znaczenie.
Reportaż doczekał się oficjalnej premiery w warszawskim Kinie Muranów, na którą zostali zaproszeni pracownicy i przyjaciele firmy. Nagranie obiegło social media, było również wyświetlane we wszystkich oddziałach IKEA w Polsce. O reportażu „Praca w IKEA. Znaczy więcej" przeczytasz tutaj.
Stwórz podcast
Jak zaangażować obecnych pracowników tak, aby potencjalny kandydat dowiedział się o danej firmie bezpośrednio od nich? Działania employer brandingowe to również employee advocacy. Pozwól swoim pracownikom przemówić. I tu znów opowiemy o owocnej współpracy z Lidl Polska, z którym nagraliśmy firmowy podcast, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Podstawą budowania pozytywnego wizerunku firmy jest pokazanie, co obecni pracownicy sądzą o swojej pracy, jakie mają możliwości rozwoju oraz jak kultura organizacji wpływa na ich codzienną pracę. I tu znów employer branding wewnętrzny spotyka się z zewnętrznym. Dzięki serii HRcast Lidl zwiększył zaangażowanie pracowników i zainteresował potencjalnych nowych pracowników. Więcej dowiesz się w naszym case study, które znajdziesz tutaj.
Social media na wesoło
Media społecznościowe są niezbędnym elementem employer brandingu. Wiedzą o tym wszyscy, dlatego nie tak łatwo się wyróżnić. Istnieją różne sposoby na to, by pokazać, jak kultura firmy wygląda w Twojej organizacji, ale warto uwzględnić formę, która przemówi do potencjalnego pracownika i opowie więcej o twojej firmie zza kulis.
Tak działa HubSpot, który na swoim Instagramie publikuje mnóstwo materiałów o swoich pracownikach. Ich celem jest zainteresowanie kandydatów, pokazanie im, że HubSpot to dobry pracodawca, ale też taki, który oprócz potrzeb firmy, dba o luźną atmosferę wśród pracowników. W tym przypadku znów employer branding wewnętrzny łączy się z działaniami zewnętrznymi. Bawi i intryguje przyszłych kandydatów oraz angażuje obecnych pracowników. HubSpot w akcji obejrzysz tutaj.
Angażuj podczas procesu rekrutacji
Employer branding zewnętrzny opiera się przede wszystkim na działaniach, które mniej lub bardziej bezpośrednio dotyczą rekrutacji – a przynajmniej do niego mają doprowadzić potencjalnych kandydatów. A co, gdyby w samym procesie rekrutacji zawrzeć ten kreatywny element?
Tu za przykład może posłużyć nam marka Heineken, której kampania employer brandingowa Go Places zachęcała do rekrutacji... internetowej. Kandydaci mieli okazję wziąć udział w interaktywnej grze. Tam spotykali przewodnika po świecie Heinekena, który był jednocześnie rekruterem. Kandydaci otrzymali 12 pytań z dwoma wariantami odpowiedzi, dzięki którym mogli dowiedzieć się „kim tak naprawdę są". Zabawa miała zainspirować ich do wzięcia udziału w realnej rekrutacji. Na potrzeby kampanii powstała dedykowana strona www oraz spot promocyjny.
Tradycyjne nośniki, kreatywny przekaz
Markę BEC łączy z nami cała strategia employer brandingowa i szereg działań. Te działania muszą być odpowiednio dostosowane do kontekstu i uwzględniać specyficzny rynek pracy. Duńska firma z obszaru fintech, chcąc znaleźć najlepszych kandydatów w Polsce, współpracowała z nami, aby w kreatywny sposób pokazać się na rynku. W tym celu postawiliśmy na standardowy employer branding zewnętrzny z wykorzystaniem m.in. citylightów w przestrzeni miejskiej, na których BEC witało się z mieszkańcami poszczególnych lokalizacji. Korzystając z lokalnych kontekstów, stworzyliśmy kreatywne, zaczepne hasła reklamowe, o których przeczytasz tutaj.
Niektóre z powyższych przykładów mogą szczególnie zainteresować Twoją firmę. Działania z zakresu budowania marki pracodawcy muszą być jednak dobrze przemyślane, dlatego nie każda opcja będzie odpowiednia. W tym celu warto opracować konkretny plan działania. Dobra strategia employer brandingowa może sprawić, że potencjalni pracownicy chętniej wezmą udział w rekrutacji, a potrzeby pracowników już obecnych w zespole zostaną jeszcze lepiej zaopiekowane. Jako LUCKYYOU już ponad 10 lat działamy na tym rynku i dobrze wiemy, czym jest employer branding w kreatywnym wydaniu. Jeśli chcesz, możesz dołączyć do zacnego grona naszych klientów ;-)
Agnieszka Mikołajczak
Junior Copywriter