Aga Mikołajczak o trendach wyznaczanych przez AI w marketingu
To będzie tekst o burgerach, Sanah i... zbawiennej mocy scrollowania. Zapraszamy do lektury tekstu Agnieszki Mikołajczak, naszej Junior Copywriterki, dla aboutMarketing.pl o trendach, które w roku 2023 w marketingu wyznaczała sztuczna inteligencja!
AI była wyjątkowo gorącym tematem w ubiegłych miesiącach. Dość powiedzieć, że sztuczna inteligencja zwyciężyła w plebiscycie na Słowo Roku 2023, organizowanym przez Instytut Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Kapituła językoznawców w swoim rankingu umieściła sztuczną inteligencję przed wyborami czy inflacją.
Wśród wielu branż, które zaczęły masowo wykorzystywać AI, znajduje się oczywiście marketing. W ciągu ostatnich miesięcy sztuczna inteligencja wręcz zrewolucjonizowała ten świat, otwierając drzwi do nowych możliwości. Od personalizacji doświadczeń klientów po optymalizację kampanii reklamowych – AI przekształciła sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi odbiorcami.
Sztuczna inteligencja odkrywa nowe horyzonty kreatywności w reklamie. Nie tylko wyznacza trendy, ale sama stała się wiodącym trendem w branży. AI adaptowana jest do coraz większej liczby istniejących już praktyk marketingowych, tworząc innowacje tam, gdzie coraz trudniej jest się wyróżnić.
AI intryguje i przyciąga uwagę
W obecnych czasach walka o uwagę odbiorcy staje się coraz trudniejsza. Jako społeczeństwo przystosowujemy się do zalewającej nas lawiny informacji i bodźców, automatycznie filtrując w swojej głowie treści, przy których chcemy się zatrzymać. Trzecia dekada XXI wieku to era scrollowania i skanowania materiałów. To naturalne – nasze mózgi nie są w stanie wszystkiego przerobić, więc stosują pewne podświadome taktyki, które mają zaoszczędzić naszą energię i czas.
Aby przyciągnąć uwagę, należy zaintrygować, zaciekawić i zachęcić do zatrzymania się na chwilę. Brzmi banalnie, ale banalne nie jest. W tej materii wykorzystano już setki sposobów, które z każdą kolejną odsłoną intrygują coraz mniej. I tu z pomocą przychodzi nam AI, która pozwala w prosty sposób, przy odrobinie kreatywności ze strony twórcy, wygenerować coś, czego nasi potencjalni klienci jeszcze nie widzieli. Na przykład, pokazując dzisiejsze wcielenie Adama Mickiewicza, który pozuje do zdjęcia ze smartfonem w ręku.
Tak swoją ofertę promował Storytel. Platforma subskrypcyjna z dostępem do audiobooków i e-booków zdecydowała się wykorzystać AI do działań real-time marketingowych. W przeddzień rozpoczęcia roku szkolnego, Storytel opublikował w swoich kanałach społecznościowych „współczesne” wizerunki polskich autorów i autorek lektur, które wygenerowała sztuczna inteligencja. I w taki oto sposób mogliśmy ujrzeć Juliusza Słowackiego w skórzanej kurtce, Cypriana Kamila Norwida zasiadającego w hipsterskiej kawiarni czy Marię Konopnicką, która bierze udział w ulicznej demonstracji, krzycząc przez megafon. To świetny przykład, w jaki sposób kreatywne wykorzystanie AI może nadać powiewu świeżości klasycznym treściom. Post zdobył niemałe zasięgi i cieszył się wyjątkową aprobatą użytkowników, a zobaczyć można go tutaj.
Spoglądając na zagraniczne rynki, nie należy pominąć marki Heinz. Producent kultowych ketchupów pokazał nam wszystkim, jak dzięki AI można wyciągnąć jeszcze więcej ze znanych już cech produktu i opakować je w wyjątkowo interesującą reklamę. Cofnijmy się najpierw do roku 2022. Właśnie wtedy mogliśmy ujrzeć krótki spot stworzony przez markę we współpracy ze sztuczną inteligencją. Założenie było proste – poprośmy AI, aby na podstawie promptu wygenerowała nam grafiki ketchupu. Po prostu. Zobaczmy efekty współpracy Heinz z programem DALL-E 2.
Pełny tekst dostępny jest na stronie aboutMarketing.pl.